W jaki sposób przygotowywać wartościowy artykuł poradnikowy na nasza stronę internetową?
Artykuł powstał w celu przedstawienia najważniejszych sugestii i wytycznych względem tworzenia artykułów i contentu na własną stronę internetową.
Zastosowanie powinien znaleźć zarówno w przypadku artykułów poradnikowych (Blog, baza wiedzy itp), ale również można zastosować poniższe uwagi w opisach kategorii tudzież opisach produktów – do czego mocno zachęcam.
Dla jak najprostszego przedstawienia sytuacji, będę posiłkował się branżą medyczną, gdyż łatwo jest tutaj pokazać strukturę o której będę pisał.
Google od pewnego czasu zdecydowanie mocniej stawia na wartość dodaną dla użytkowników, płynącą z publikowanych treści na stronie. Zatem mniej afiliacji, mniej ogólnych danych, mniej promocji, a zdecydowanie więcej konkretnych informacji, więcej danych opartych na doświadczeniu, więcej merytoryki, więcej odniesienia do genezy problemy i zapytania użytkownika. Wszystko zgodnie z wielokrotnie wspominanym: E-E-A-T.
Względem merytoryczności treści Państwa artykułów, jeżeli są one przygotowywane bezpośrednio przez Państwa, zapewne nie ma żadnego zarzutu, jako do specjalistów w swojej dziedzinie. Potrzebne jest jednakże podejście bardziej „poradnikowe”, szczególnie dostosowane pod nadchodzące zmiany w Google (SGE – Google Search Generative Experience / o tym temacie jeszcze będę szerzej pisał za jakiś czas).
Dla stworzenia idealnego artykułu jest niezbędne zastosowanie w nim kilku elementów:
ok, czym to w praktyce się objawia 😉
1. Właściwa struktura artykułu
Cały artykuł powinien być zbudowany (struktura), jako konkretna odpowiedź na pytanie użytkownika. Zatem, niestety coraz mniejszą rolę odgrywa inwencja twórcza, a Google bardziej stawia na konkretne dostarczenie informacji.
w praktyce:
Temat artykułu powinien być jak najbardziej zwięzły, przykład:
„Depresja – objawy, diagnoza, leczenie, rokowania”
„Depresja – przyczyny, leczenie, pierwsze objawy depresji”
„Cukrzyca, jakie są objawy i jak leczyć”
„Cukrzyca – objawy, przyczyny, dieta, badania. Jak rozpoznać i leczyć cukrzycę”
„Czym jest cukrzyca? Rodzaje, objawy i diagnostyka choroby.”
2. Śródtytuły
Powinny być proste, jak najkrótsze – zgodne z zapytaniami jakie mogą użytkownicy wpisywać w wyszukiwarce.
Przykład gotowej struktury:
Czym jest depresja?
Jakie są przyczyny depresji
Depresja i jej objawy
Podział na stopnie ciężkości epizodów depresji
Depresja jej przebieg i rokowanie
Jakie są rodzaje depresji
Depresja u dzieci i młodzieży
Psychiatra czy psycholog – do kogo z depresją? Jaka różnica?
Diagnostyka i rozpoznanie depresji
Jak skutecznie leczyć depresje, jakie są metody leczenia.
Depresja gdzie szukać pomocy?
Jakie są przyczyny depresji
Depresja i jej objawy
Podział na stopnie ciężkości epizodów depresji
Depresja jej przebieg i rokowanie
Jakie są rodzaje depresji
Depresja u dzieci i młodzieży
Psychiatra czy psycholog – do kogo z depresją? Jaka różnica?
Diagnostyka i rozpoznanie depresji
Jak skutecznie leczyć depresje, jakie są metody leczenia.
Depresja gdzie szukać pomocy?
Jak widać, tutaj temat jak najbardziej został potraktowany zarówno kompleksowo – jak i logicznie obejmuje pełny zakres wiedzy jakiej użytkownik może poszukiwać.
Nie bójmy się używać w śródtytułach konkretnie słów:
Co to jest, Czym jest, Kiedy, Gdzie, Jak, różnica między itd 🙂
Wszystkie te słowa i „zapytania” jakich użytkownicy poszukujący informacji wpisują w wyszukiwarce 🙂
Jest to niezwykle ważne aby artykuły były kompleksowe (opisujące cały aspekt) a jednocześnie dostarczały konkretnej i jak najbardziej zwięzłej informacji.
Jeżeli jakiś temat jest zbyt obszerny i nie chcemy robić jednego ogromnego artykułu np.:
Cukrzyca – przyczyny, objawy, leczenie, diagnostyka itd.
Możemy taki artykuł zawęzić np do:
Cukrzyca – jakie objawy rano?
I wówczas piszemy artykuł poradnikowy – odpowiedź, na ten konkretny urywek, oczywiście z delikatnym wstępem i zakończeniem dotyczącym ogółu choroby.
BARDZO mile widziane są także rozbudowane struktury nagłówków 🙂
Jak to wygląda w praktyce?
Tytuł to jest nagłówek 1 (najwyższy poziom)
Następnie mamy śródtytuły akatów (i one będą poniżej jako Nagłówek 2 – każdy z nich osobna)
Dalej możemy mieć Nagłówek 3 poziomu, czyli hierarchicznie niższy od Nagłówka 2, i będzie on stanowił jako podtytuły śródtytułu 🙂
Przykład:
Nagłówek 1: Depresja – przyczyny, objawy, leczenie, diagnostyka i pomoc osobom z depresją
Nagłówek 2: Co to jest depresja ? / Czym jest depresja?
Nagłówek 3: Jak duży jest problem depresji? / Ile ludzi choruje na depresję w Polsce? / Czy depresja jest dziedziczona? / Depresja – jak szeroki jest to problem na świecie?
Nagłówek 2: Przyczyny depresji
Nagłówek 3: Przyczyny biologiczne depresji
Nagłówek 3: Przyczyny psychologiczne depresji
Nagłówek 2: Objawy depresji
itd
3. Spis treści.
Warto dodawać do artykułu na początku spis treści (notabene, składający się z nagłówków artykułu). Ten element będę starał się zautomatyzować, poszukam jakiegoś skryptu, który automatycznie będzie tworzył spis treści na podstawie opisanych nagłówków i śródtytułów w artykule. Zatem o ile śródtytuły będą w porządku, to spis treści również 🙂
4. Dodatkowe pytania i odpowiedzi
Na sam koniec artykułu, o ile nie udało nam się w skondensowany sposób odpowiedzieć na wszystkie pytania, bądź w sposób bezpośredni ich w artykule zadać, warto stworzyć FAQ, Q&A, Pytania i Odpowiedzi.
Czyli:
Kto jest zagrożony cukrzycą?
Odpowiedź
Czy cukrzyca jest dziedziczna?
Odpowiedź
Czy cukrzycę można wyleczyć
Odpowiedź
Itd 🙂
5. Dodatkowe materiały wizualne
Jeżeli mamy możliwość dodać do artykułu jakieś wideo (o ile jest nasze, bez promocji konkurencji) czy też większa ilość zdjęć, grafik, obrazujących nieco dokładniej problem – zdecydowanie to zróbmy 😉
6. Bibliografia
Aby artykuł był postrzegany jako w pełni merytoryczny i posiadał swój „autorytet” jako wartościowe źródło informacji – powinien posiadać własne wskazane źródło danych 🙂 Dlatego też należy dodać akapit z bibliografią, zestawienie literatury, na podstawie której przedstawiono założenia, dane, zestawiono informacje, bądź na podstawie których można byłoby się oprzeć przy tworzeniu naszego artykułu 🙂 Będzie to jednoznaczne wskazanie dla Google, iż dane i fakty które zawarte są w artykule, nie pochodzą znikąd, a swoją podstawę mają w innych opracowaniach, potwierdzających zgodność informacji z rzeczywistością i uwiarygadniając je jednocześnie.
7. Notka biograficzna
Artykuł powinien być „podpisany” przez autora – najlepiej specjalistę w branży.
Jeżeli jest to artykuł z tematyki medycznej, wówczas na samym dole artykułu warto dodać tzw notkę biograficzną (notkę bio), zawierającą: zdjęcie autora, imię i nazwisko (wraz z ewentualnym tytułem: mgr, prof, lek., tudzież inż). Jest to istotny element wartościujący i uwiarygadniający publikowany artykuł. Zdecydowanie zwiększa on jest „autorytet” poprzez podkreślenie że jest to wiedza przekazana przez prawdziwą osobę.
8. Przykłady
Jeżeli byłyby potrzebne jakieś przykłady dobrze stworzonych i napisanych artykułów, zawierających wszystkie te elementy, proszę dać znać a prześlę do nich linki URL 🙂
9. Dla kogo powyższe sugestie i wytyczne?
Prośba o zapoznanie się z powyższymi sugestiami przez osoby, które w Państwa firmie odpowiedzialne są za tworzenie treści na stronę internetową.
Jeżeli samodzielnie nie znaleźliby Państwo analogii powyższej przykładowej branży medycznej do własnej, i nie wiedzieli jak odnieść te przykłady do swojej firmy i swojego zakresu tematycznego, proszę koniecznie o kontakt a wówczas przygotuję bezpośrednie informacje odnoszące się do Waszej branży tematycznej 🙂
10. Do których treści stosujemy powyższe zasady?
WAŻNE – powyższe uwagi tyczą się TYLKO treści przygotowywanych na naszą stronę, treści do publikacji zewnętrznych to nie dotyczy 🙂
W razie dodatkowych pytań, bardzo proszę o kontakt 🙂
Komentarze (0)