Networklab.pl - Pozycjonowanie stron internetowych

W jaki sposób przygotowywać wartościowy artykuł poradnikowy na nasza stronę internetową?

Artykuł powstał w celu przedstawienia najważniejszych sugestii i wytycznych względem tworzenia artykułów i contentu na własną stronę internetową.
Zastosowanie powinien znaleźć zarówno w przypadku artykułów poradnikowych (Blog, baza wiedzy itp), ale również można zastosować poniższe uwagi w opisach kategorii tudzież opisach produktów – do czego mocno zachęcam.
 
Dla jak najprostszego przedstawienia sytuacji, będę posiłkował się branżą medyczną, gdyż łatwo jest tutaj pokazać strukturę o której będę pisał.
 
Google od pewnego czasu zdecydowanie mocniej stawia na wartość dodaną dla użytkowników, płynącą z publikowanych treści na stronie. Zatem mniej afiliacji, mniej ogólnych danych, mniej promocji, a zdecydowanie więcej konkretnych informacji, więcej danych opartych na doświadczeniu, więcej merytoryki, więcej odniesienia do genezy problemy i zapytania użytkownika. Wszystko zgodnie z wielokrotnie wspominanym: E-E-A-T.
 
Względem merytoryczności treści Państwa artykułów, jeżeli są one przygotowywane bezpośrednio przez Państwa, zapewne nie ma żadnego zarzutu, jako do specjalistów w swojej dziedzinie. Potrzebne jest jednakże podejście bardziej „poradnikowe”, szczególnie dostosowane pod nadchodzące zmiany w Google (SGE – Google Search Generative Experience / o tym temacie jeszcze będę szerzej pisał za jakiś czas).
 
Dla stworzenia idealnego artykułu jest niezbędne zastosowanie w nim kilku elementów:
 
ok, czym to w praktyce się objawia 😉
 

1. Właściwa struktura artykułu

Cały artykuł powinien być zbudowany (struktura), jako konkretna odpowiedź na pytanie użytkownika. Zatem, niestety coraz mniejszą rolę odgrywa inwencja twórcza, a Google bardziej stawia na konkretne dostarczenie informacji.
 
w praktyce:
Temat artykułu powinien być jak najbardziej zwięzły, przykład:
„Depresja – objawy, diagnoza, leczenie, rokowania”
„Depresja – przyczyny, leczenie, pierwsze objawy depresji”
„Cukrzyca, jakie są objawy i jak leczyć”
„Cukrzyca – objawy, przyczyny, dieta, badania. Jak rozpoznać i leczyć cukrzycę”
„Czym jest cukrzyca? Rodzaje, objawy i diagnostyka choroby.”
 

2. Śródtytuły

Powinny być proste, jak najkrótsze – zgodne z zapytaniami jakie mogą użytkownicy wpisywać w wyszukiwarce.
 
Przykład gotowej struktury:
Czym jest depresja?
Jakie są przyczyny depresji
Depresja  i jej objawy
Podział na stopnie ciężkości epizodów depresji
Depresja jej przebieg i rokowanie
Jakie są rodzaje depresji
Depresja u dzieci i młodzieży
Psychiatra czy psycholog – do kogo z depresją? Jaka różnica?
Diagnostyka i rozpoznanie depresji
Jak skutecznie leczyć depresje, jakie są metody leczenia.
Depresja gdzie szukać pomocy?
 
Jak widać, tutaj temat jak najbardziej został potraktowany zarówno kompleksowo – jak i logicznie obejmuje pełny zakres wiedzy jakiej użytkownik może poszukiwać.
 
Nie bójmy się używać w śródtytułach konkretnie słów:
Co to jest, Czym jest, Kiedy, Gdzie, Jak, różnica między itd 🙂
Wszystkie te słowa i „zapytania” jakich użytkownicy poszukujący informacji wpisują w wyszukiwarce 🙂
Jest to niezwykle ważne aby artykuły były kompleksowe (opisujące cały aspekt) a jednocześnie dostarczały konkretnej i jak najbardziej zwięzłej informacji.
 
Jeżeli jakiś temat jest zbyt obszerny i nie chcemy robić jednego ogromnego artykułu np.:
Cukrzyca – przyczyny, objawy, leczenie, diagnostyka itd.
 
Możemy taki artykuł zawęzić np do:
Cukrzyca – jakie objawy rano?
I wówczas piszemy artykuł poradnikowy – odpowiedź, na ten konkretny urywek, oczywiście z delikatnym wstępem i zakończeniem dotyczącym ogółu choroby.
 
BARDZO mile widziane są także rozbudowane struktury nagłówków 🙂
Jak to wygląda w praktyce?
 
Tytuł to jest nagłówek 1 (najwyższy poziom)
Następnie mamy śródtytuły akatów (i one będą poniżej jako Nagłówek 2 – każdy z nich osobna)
Dalej możemy mieć Nagłówek 3 poziomu, czyli hierarchicznie niższy od Nagłówka 2, i będzie on stanowił jako podtytuły śródtytułu 🙂
 
Przykład:
 
Nagłówek 1: Depresja – przyczyny, objawy, leczenie, diagnostyka i pomoc osobom z depresją
 
Nagłówek 2: Co to jest depresja ? / Czym jest depresja?
Nagłówek 3: Jak duży jest problem depresji? / Ile ludzi choruje na depresję w Polsce? / Czy depresja jest dziedziczona? / Depresja – jak szeroki jest to problem na świecie?
 
Nagłówek 2: Przyczyny depresji
Nagłówek 3: Przyczyny biologiczne depresji
Nagłówek 3: Przyczyny psychologiczne depresji
 
Nagłówek 2: Objawy depresji
itd
 

3. Spis treści.

Warto dodawać do artykułu na początku spis treści (notabene, składający się z nagłówków artykułu). Ten element będę starał się zautomatyzować, poszukam jakiegoś skryptu, który automatycznie będzie tworzył spis treści na podstawie opisanych nagłówków i śródtytułów w artykule. Zatem o ile śródtytuły będą w porządku, to spis treści również 🙂
 

4. Dodatkowe pytania i odpowiedzi

Na sam koniec artykułu, o ile nie udało nam się w skondensowany sposób odpowiedzieć na wszystkie pytania, bądź w sposób bezpośredni ich w artykule zadać, warto stworzyć FAQ, Q&A, Pytania i Odpowiedzi.
 
Czyli:
Kto jest zagrożony cukrzycą?
Odpowiedź
Czy cukrzyca jest dziedziczna?
Odpowiedź
Czy cukrzycę można wyleczyć
Odpowiedź
Itd 🙂
 

5. Dodatkowe materiały wizualne

Jeżeli mamy możliwość dodać do artykułu jakieś wideo (o ile jest nasze, bez promocji konkurencji) czy też większa ilość zdjęć, grafik, obrazujących nieco dokładniej problem – zdecydowanie to zróbmy 😉
 

6. Bibliografia

Aby artykuł był postrzegany jako w pełni merytoryczny i posiadał swój „autorytet” jako wartościowe źródło informacji – powinien posiadać własne wskazane źródło danych 🙂 Dlatego też należy dodać akapit z bibliografią, zestawienie literatury, na podstawie której przedstawiono założenia, dane, zestawiono informacje, bądź na podstawie których można byłoby się oprzeć przy tworzeniu naszego artykułu 🙂 Będzie to jednoznaczne wskazanie dla Google, iż dane i fakty które zawarte są w artykule, nie pochodzą znikąd, a swoją podstawę mają w innych opracowaniach, potwierdzających zgodność informacji z rzeczywistością i uwiarygadniając je jednocześnie.
 

7. Notka biograficzna

Artykuł powinien być „podpisany” przez autora – najlepiej specjalistę w branży.
Jeżeli jest to artykuł z tematyki medycznej, wówczas na samym dole artykułu warto dodać tzw notkę biograficzną (notkę bio), zawierającą: zdjęcie autora, imię i nazwisko (wraz z ewentualnym tytułem: mgr, prof, lek., tudzież inż). Jest to istotny element wartościujący i uwiarygadniający publikowany artykuł. Zdecydowanie zwiększa on jest „autorytet” poprzez podkreślenie że jest to wiedza przekazana przez prawdziwą osobę.
 

8. Przykłady

Jeżeli byłyby potrzebne jakieś przykłady dobrze stworzonych i napisanych artykułów, zawierających wszystkie te elementy, proszę dać znać a prześlę do nich linki URL 🙂
 

9. Dla kogo powyższe sugestie i wytyczne?

Prośba o zapoznanie się z powyższymi sugestiami przez osoby, które w Państwa firmie odpowiedzialne są za tworzenie treści na stronę internetową.
Jeżeli samodzielnie nie znaleźliby Państwo analogii powyższej przykładowej branży medycznej do własnej, i nie wiedzieli jak odnieść te przykłady do swojej firmy i swojego zakresu tematycznego, proszę koniecznie o kontakt a wówczas przygotuję bezpośrednie informacje odnoszące się do Waszej branży tematycznej 🙂
 

10. Do których treści stosujemy powyższe zasady?

WAŻNE – powyższe uwagi tyczą się TYLKO treści przygotowywanych na naszą stronę, treści do publikacji zewnętrznych to nie dotyczy 🙂
W razie dodatkowych pytań, bardzo proszę o kontakt 🙂

Czy ilość wyświetleń naszej witryny w GSC na daną frazę jest tożsama z ilością miesięcznych zapytań o nią do Google?

Czy zajmując TOP1 na daną frazę kluczową, widząc ilość wyświetleń naszej witryny, możemy wnioskować, że dokładnie tyle jest zapytań na to sformułowanie w Google?
 
Odpowiedź jest oczywista 🙂 I nie potrzebne jest nawet potwierdzenie ze strony Google (co notabene uczynił John Mueller na Twitterze).
 
Nie, wartość ta nie będzie tożsama. Ilość wyświetleń jaka zostanie nam wskazana (chociażby w Google Search Console), będzie zawsze niższa aniżeli faktyczna ilość zapytań.
 
Dlaczego? Przecież jesteśmy na pierwszej pozycji, zatem powinniśmy zawsze się wyświetlić?
 
No właśnie, i tutaj jest błędne założenie. Pomimo, że zdobyliście TOP1, to nie możemy zakładać, że non stop, przez 24 godziny na dobę wyświetlamy się na tej pozycji.
 
Po drugie, personalizacja wyników. Możemy się nie wyświetlić w momencie gdy ktoś używa geolokalizacji, bądź ze względu an dokonywane wcześniej wybory, lub spersonalizowaną konfigurację, nie wyświetli naszej witryny.
 
Po trzecie, istnieją frazy, gdzie wyniki organiczne wyświetlają się dopiero daleko daleko po przewinięciu strony z wynikami. W pierwszej kolejności możemy mieć kilka wyników Google Ads, następnie może załadować się mapka, po drodze mogą być jeszcze wyniki z Youtube, Google Grafika, bądź reklama z Google Merchant Center. Tym sposobem, pomimo że mamy pierwszą pozycję w wynikach organicznych, użytkownik wyszukiwarki po wpisaniu frazy, może do nas nawet nie dotrzeć wzrokiem, scroolując wyniki 🙂
 
Takich przykładów można kreować bardzo wiele, ale pewne jest, że wartość jaką odczytamy w GSC, zawsze będzie nieco zaniżona aniżeli faktyczna ilość wyszukań na daną frazę.
 
 

Jak zindeksować stronę w Google – specjalista SEO radzi

Z poniższego artykułu dowiesz się, jak zindeksować stronę w wyszukiwarce Google, bez specjalistycznej wiedzy i z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi.

(więcej…)

Opłacalność pozycjonowania – Czy opłaca się pozycjonować stronę internetową?

 

Odpowiedź na to pytanie (opłacalność pozycjonowania) niestety nie jest jednoznaczna. Wiele osób może zdziwić, że niekoniecznie wszystkim będę polecał pozycjonowanie strony internetowej, ale dokładnie tak jest, a dlaczego, wyjaśnię w poniższym artykule.
(więcej…)