Networklab.pl - Pozycjonowanie stron internetowych

Jak zindeksować stronę w Google – specjalista SEO radzi

Z poniższego artykułu dowiesz się, jak zindeksować stronę w wyszukiwarce Google, bez specjalistycznej wiedzy i z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi.

Od czego zacząć indeksację witryny?

Gdy stworzymy swoją stronę internetową i w końcu jest gotowa to pokazania jej światu oraz robotom Google’a, chcemy aby indeksacja nastąpiła najszybciej jak to możliwe. Musimy zrozumieć, że indeksacja nie jest niczym innym jak przekazaniem informacji dla Google (bezpośrednio bądź poprzez jej roboty zbierające dane). W internecie pojawił się nowy zasób informacji, nowy podmiot z merytoryczną odpowiedzią na zapytania użytkowników wyszukiwarki.

Pamiętajmy aby zawsze, na samym początku indeksacji witryny sprawdzić, czy przypadkiem nie jest właczony „noindex” :). Najprościej klikają prawym klawiszem myszki, wybieramy: „Pokaż źródło strony„, klikamy CTRL+F, wpisujemy „noindex” i Enter 😉 Nic nie znalazło? świetnie. Coś wykazało? Sprawdzamy czego dotyczy noindex, i czy ma on zasadność istnieć w kodzie :).

Sposoby indeksacji strony internetowej

Pierwszym a zarazem najłatwiejszym sposobem indeksacji strony internetowej jest zgłoszenie jej do Google Search Console (GSC). Aby to uczynić, należy wejść na stronę: https://search.google.com/search-console/about

Zindeksowanie strony za pomocą Google Search Console – krok po kroku

Klikamy przycisk „Rozpocznij” a następnie dodajemy nową usługę, postępując zgodnie z instrukcją. Najczęściej wybieramy opcję po prawej stronie

google search console

Nie zapominamy tutaj oczywiście podać pełnego adresu strony do indeksowania, wraz z http lub https – zgodnie z rzeczywistością.

Po dodaniu usługi, możemy mieć przeświadczenie, że strona została już zgłoszona do Google. Na wszelki wypadek, już w samej usłudze Google Search Console, możemy wklejać nowe linki do podstron. Dokładnie tak jak na poniższym przykładzie:

jak zindeksować podstronę

Po wklejeniu nowego adresu podstrony, której indeksację chcemy przyśpieszyć, klikamy Enter.

Po chwili zobaczymy poniższy ekran:jak zaindeksować nową podstronę
Naturalnie klikamy: „Poproś o zindeksowanie”, czekamy kilka dłuższych chwil i … już wiesz jak zindeksować stronę 🙂

Zindeksowanie strony – linki i social media

Drugą metodą zindeksowania zarówno samej strony internetowej jak i nowych podstron jest ściągnięcie na witrynę robotów Google. To one wykonaja indeksację za nas :). Metoda bardziej złożone i bardziej czasochłonna od GSC. I tutaj pojawia się taki temat, czym większy serwis, tym GSC mniej skuteczne a na znaczeniu zyskuje crawl budget (czym jest, o tym innym razem 😉 ). Generalnie chodzi o to, że mając duży serwis, gdzie przyrost dzienny nowych podstron może dochodzić do kilkunastu, kilkudziesięciu dziennie – przecież nie będziemy tego ręcznie zgłaszać do GSC. Dlatego też do tego momentu nasz serwis powinien być na tyle dobrze podlinkowany, posiadać rozsądnie zbudowany profil linkowy oraz wspomagacze w postaci linkowania z social mediów, aby roboty Google pojawiały się na naszej stronie regularnie i jak najczęściej.

Linki przychodzące do naszej witryny, linkujące do nas, zwane inaczej backlinkami, nie tylko zwiększają autorytet naszej domeny. Także pomagają zwiększyć poziom i szybkość indeksacji naszej witryny. Nieco inaczej jak linki z social mediów :). Gdy link do naszej podstrony pojawi sie gdzieś np na Facebooku, wpis stanie się popularny i wyświetlany przez użytkowników. Tym szybciej i liczniej zainteresują się nim boty :). Nie mamy w prawdzie z takiego linku żadnej wartości dodatniej względem wartości naszej witryny. Jednak zdecydowanie może nam pomóc w szybkości indeksowania tegoż wpisu, jak i innych podstron w ramach domeny.

Pamiętajmy zatem o budowaniu profilu linkowego i publikacji linków do podstron w social mediach. Na pewno nam to nie zaszkodzi 🙂

jak zindeksować stronę

Jak zindeksować stronę poprzez sitemapę (mapę strony)

Sitemapa na Twojej stronie, czyli zbiór wszystkich linków do podstron, opcjonalnie również grafik i innych elementów udostępnianych użytkownikom (np. PDFy). Wedle mapy strony, boty Google’owskie i inne, mogą w prosty sposób „połapać się”, które podstrony są nadrzędne, a które niżej w hierarchii. Zweryfikują czas ich publikacji oraz informacje na nich zamieszczone. Sitemapa stworzona prawidłowo, powinna nie tylko zawierać wszystkie elementy które chcemy zindeksować. Również powinna ona się automatycznie aktualizować, zgodnie z ustawionym harmonogramem i częstotliwością zmian na stronie. Jak często? Kwestia całkowicie indywidualna, w zależności od terminarzu publikowania nowych materiałów na witrynie i konieczności ich indeksowania.

Mapa strony, przede wszystkim, powinna zostać zgłoszona do GSC. Tam przechodzi weryfikację i GSC samodzielnie zaciąga sobie z niej dane. Ponadto, link do mapy strony warto dodać w pliku robots.txt (czym jest, o tym w oddzielnym artykule). Co jakiś czas warto weryfikować, czy mapa strony generuje sie prawidłowo :). Jeżeli mapa witryny jest obszerna, często podzielona jest na części – nie jest to nic ani problematycznego, ani nadzwyczajnego.

Zindeksowanie strony za pomocą linkowania wewnętrznego

Bardzo istotne w temacie gospodarowania „budżetem” indeksowania naszej witryny, jest linkowanie wewnętrzne. Gdy już różnymi sposobami uda nam się ściągnąć na nasza witrynę boty Google, wówczas chcemy aby zeskanowały jak największą część naszej witryny. Aby udało im się dotrzeć do każdej, nawet najbardziej „odległej” i „zapomnianej” podstrony. Dzięki temu my zyskamy szanse, aby owa podstrona w ogóle pojawiła się w wynikach Google, a tym samym abyśmy pozyskali ruch na naszej podstronie. Tak to działa oczywiście w dużym uproszczeniu, bo dodatkowo dochodzi jeszcze kwestia autorytetu, merytoryki dostarczanej odpowiedzi użytkownikom wyszukiwarki, pozycji na której się w wynikach organicznych znajdujemy, a wszystko to, i wiele więcej, wpływa na ilość ruchu.

Jeżeli linkowanie wewnętrzne mamy dobrze zbudowane i z różnych podstron boty Google mogą udać się dalej by zindeksować kolejne podstrony, wówczas wykonaliśmy kawał dobrej roboty. Praca ta ułatwi szybkość jak i poziom zindeksowania całej naszej witryny. 

Podsumowanie – jak zindeksować stronę internetową i jej nowe podstrony.

Powyżej opisałem cztery chyba najprostsze sposoby zindeksowania zarówno strony głównej jak i nowo powstałych podstron. Wszystkie te metody są na tyle proste, że wykonać może je każda osoba, nawet nie do końca znająca się na pozycjonowaniu, czy też „średnio ogarniająca internet”. Jeżeli jednak któraś z metod została opisana zbyt powierzchownie, bądź wymagałaby doprecyzowania, dajcie proszę znać w komentarzach.

W sytuacji, gdyby ktoś miał indywidualnie problem z zindeksowaniem swojej strony internetowej – zapraszam do kontaktu, chętnie pomogę 🙂

 

Komentarze (0)